بچه ها این گربه هه ایران ماست.!
پراکسی جديد
فيلتر شکن
برای دوستان در ايران
اصغرآقا، نوشته هاي هادي خرسندي

چهارشنبه 5 دي 1386

ياد ژاله و مقاله‌ي بهنود و نقد فلاحتي و بزرگداشت مقاطعه‌کاري!

WebJale.gif
به لندن که رسيدم، ژاله ديگر نبود. گفتند که در مراسم يادبودش، شعري که برايش سروده بودي خوانده شد.
امروز که مقاله‌ي بهنود را درباره‌ي ژاله ميخواندم، حرصم گرفت که چرا اينقدر سربسته نوشته، يا شايد من خنگ شده‌ام و او کارش درست است.
به ژاله فکر ميکنم و اينکه زير بار «بزرگداشت» نرفت. لابد تجربه‌ي خانم لعبت والا راهنمايش بود!

در این خزان‌زدگی‌ها
بهار کرده جوانم؛
چه شور و شوق شگفتی
شکفته در دل و جانم
ز بانگ چهچه مرغان و رقص سبز درختان،
ز عطر درهم گل‌ها چه مست میشود انسان!
خوشا چو آهوی وحشی زدن به کوه و بیابان،
و یا به شور جوانی
پی امید دویدن
به اوج قله رسیدن.
................... ژاله در 84سالگی - لندن

شرح مراسم يادبودش را در «روزآنلاين» که خواندم، ديدم جاي من خالي نبوده! ولي اگر آنجا بودم چند کلام هم در باره‌ي هوشياري ژاله ميگفتم که حاضر نشد «بزرگداشت مقاطعه‌کاري» برايش بگيرند!

يک آقائي در لندن «بزرگداشت»، مقاطعه ميکند. اولينش براي لعبت والا بود که انگار حسابي صاحبکار و سرمايه‌گذار را تيغ زده بود و مزه کرده بود که به سراغ ژاله و پرويز صياد و ايرج پزشکزاد رفت ......! اگر ژاله رفته، صياد زنده است که ميگويد «انگار خيلي برايش نان داشت که اينقدر اصرار ميکرد.» و ايرج پزشکزاد، استاد بزرگ ما عمرش دراز باد که ميگفت «اين آقا آمده بود کنار من زانو زده بود ميگفت اجازه بدهيد برايتان بزرگداشت بگيريم!».

يک روز درد دل‌هاي لعبت والا را از بزرگداشتي که برايش گرفتند و برايم تعريف کرده مينويسم. لابد ژاله هم شنيده بود. بزرگي او همينکه هرگز وا نداد. نه به زندگي وا داد، نه به سفيدي مو وا داد، (به زيبائي، رنگشان ميکرد) نه به پيري وا داد (لباس هاي سرخ و شاد ميپوشيد) و نه به دلال بزرگداشت!

شنيدم که خانم فروتن از دوستان نزديک ژاله، در خاطراتي که از ژاله در اين مجلس ميگفته، با ياد و سپاس از من، نقل کرده که ژاله در بستر بيماري با شعرهاي اين بابا (يعني من)، شاد ميشده و از من مرتب کارهاي تازه‌ي فلاني را ميخواسته که برايش ميبرده‌ام. (اين هم بزرگداشت خودم!)
-----------------------------
ضمناً نقدي خواندم از دوست شاعر و نويسنده‌ام مهدي فلاحتي که به ضعف‌ها و کم و کسري‌هاي شعر ژاله نگاه کرده بود که بهنود هم غافل نبود، اما فلاحتي که سررشته‌ي اين رشته را در دست دارد، آنقدر شعر ژاله برايش اهميت داشته که به نقد و بررسي کارشناسانه‌اش پرداخته - البته مختصر - و نترسيده! و ژاله‌ي را قرباني «نقد نشدن» دانسته است. چه مغتنم فرصتي است براي پژوهندگان مقوله‌ي شعر و نقد شعر، خواندن اين مقاله‌ي شتابزده.
-------------------------
راستي خوب شد يادم افتاد. شعر الزايمر را اول بار در مجلس يادبود مرحوم بديع؛ شوهر خانم ژاله خواندم که تصادفاً هم با الزايمر از دنيا رفت. ژاله بابت اين سروده به من «صله» داد. يک گلدان فلزي کوچولو. شعر در همين سايت هست. ايناهاش.

نظر های شما (7)     
hamid:

SALAM HADI
BE NAZARE MAN KHANOME(JALLE)BAYAD DAR IN MODATE KE AZ AZADE BARKHORDAR BOOD HAGAYEG(USSR)RA GALAME MEKARD.ZERA (HAFEZ)VA DEGARAN BE MEGDARE KAFEE RAJE
BE GOOLO BOLBOLO....GOFTEAND,HONARMAN RESALAT BASS BOOZORG DARAD VA ON HAM BAYANE HAGAYEG AST IN(USSR) RAFTEHA SADEG NABOOD AND VANAKHAHAND BOOD. NEMOONE HAMEN KHANOOM CHAND BAR BE NABOOD AZADE DAR IRAN ETERAZ KARD?JAVAB MANANDE(EMAM)HECHE

(December 29, 2007 5:59 AM)
بهمن:

هادی عزیز با درود:
آیا درست است که قرار شده دارابی پس از آزادی از زندان در مرکز گفتگوی تمدنها، زیر نظر خاتمی کار کند؟

(December 26, 2007 3:05 PM)
a:

avaze sineh zadan va manam manam kardan sale no va christmas ra be iranine gheyre mosalman tabrik migofti sangintar boodi rasti key mikhai bazneshaste beshi javanane irani shoma ra ta key mikhahand?ali

(December 26, 2007 1:02 PM)
ali:

درباره teroriste آزاد شده در آلمان،kasebkar namidane دولتِ آلمان و به راحتى اين و ان را بدونِ هيچگونه تحقيق محكوم كردن، bisavadi و كور بودن roshanfekrane دايى جان napeloni ايران را ثابت ميكند،در آلمان و كشور،هاى europai habse اَبَد وجود ندارد با اينكه ميگويند habse اَبَد ولى در عمل بيشتر از ۱۳ سال niist،جدان كه اپوزيسيون و آلترناتيوِ با فرهنگى داريم

(December 26, 2007 12:50 PM)
ليلا, هفتگل:

هادي جان سلام

به خودت نگاه نكن, دنيا خيلي شير تو شير شده . آزادگي خالص خيلي كمياب شده ولي خيلي ها سعي مي كنند كه با تونلهاي زيرزميني – مانند تونلهاي اتمي رژيم ملايان – آن را با مقاطعه به پول و صل كنند. لعنت بر پدر مخترع تقيه!!!

ليلا, هفتگل

(December 26, 2007 10:47 AM)
ليلا, هفتگل:

براي دارابي

سلام, مگر قرار بود دارابي بگويد گناهكار است!! اصل تقيه در ولايت فقيه و سفيه كشك كه نيست براي اينجور كارهاست. معاون وزارت خارجه رفت به استقبالش كه بگويد اين ما بوديم ! فرمايشي بود! درضمن پيام به آلمان هم اين بود كه ما براي هرنوع معامله آماده هستيم فقط زياد فشار نياوريد!!!!!

(December 26, 2007 10:35 AM)
Faride:

Ba dorood be shoma.
Bavar konid mandeam moatal ke az nokte sanjiyetan begoyam(chon man kheyli kochektar az anam) ya az darko fahme hamejanebetan .(ke bazham dar an hadd nistam.
Ghalbetan hamishe garmo ghalameta por mohtava.
Dostdare shoma :Faride

(December 26, 2007 2:24 AM)
 
 
 
این سایت را BookMarkکنید!

بایگانی