بچه ها این گربه هه ایران ماست.!
پراکسی جديد
فيلتر شکن
برای دوستان در ايران
اصغرآقا، نوشته هاي هادي خرسندي

جمعه 2 فروردين 1387

هفت سين در کاخ سفيد

7sin.jpg
A traditional Haft Sin table celebrating Nowruz, the Persian New Year, is seen set Wednesday, March 19, 2008, in the State Dining Room of the White House. Nowruz is, in Persian and some other cultures, including Kurdish culture, a family-oriented holiday celebrating the New Year and the coming of spring. The Haft Sin table has seven items symbolizing new life, joy, love, beauty and health, sunrise, patience and garlic to ward off evil. White House photo by Chris Greenberg
خبر ميفرمايد که امسال هفت سين سنتي سال نوي ايراني در اتاق پذيرائي کاخ سفيد برقرار شده که در فرهنگ ايرانيان از جمله کردهاست ... اجزا هفت سين، هفت چيز است که نماد زندگي تازه، لذت، عشق، زيبائي و تندرستي، طلوع، صبوري، و سير که شيطان را فرار ميدهد.
اين اطلاعات غلط را نميدانم کاخ سفيد از کجا گير آورده ومثلاً سماق نماد و سمبل عشق است يا زيبائي يا زندگي تازه؟ جز اينکه آدم را ياد چلوکباب مياندازد (لذت!) و البته مکيدنش به «صبوري» هم ربط دارد . سرکه هم به نزديکترين چيزي که از اين مجموعه ميخورد، همان «زيبائي» است چونکه نيمساعت پيش خانمه توي تلويزيون ميگفت اگر صورتتان کک و مک دارد، با سرکه ي رقيق بشوئيد. اما سير براي فرار دادن شيطان؟ اين را لابد کارگردان هاي فيلم هاي دراکولا تفسير کرده اند!

ولي تعبير درست و دقيق از هفت سين کاخ سفيد چنين است که: سيب سمبل نفت است و سماق سمبل نفت است و سير سمبل نفت است و سرکه سمبل نفت است و سکه سمبل نفت است و ماهي سمبل خليج فارس است و سُنبل ..... آخي ي ي ي ي ... اين يکي را نميخواهم سمبل چيزي غير از خودش بدانم. سُنبل سمبل خودش است، سنبل نماد زيبائي، نشانه ي عشق، لذت، سمبل تازگي و صد البته «صبوري» که اگر صبور نبود با آن سرکه ي بداخلاق و بدبوئي که زير دماغش ميگذاشتند، اين همه سال هفت سين را تحمل نميکرد!
اما دولت آمريکا با اين تفاهمي که با آخوندها برقرار کرده، مناسبتر است به جاي هفت سين، جانماز و تسبيح و سجاده کنج کاخ سفيد پهن کند. اگر تا حالا نکرده باشد.

نظر های شما (6)     
حمید:

هفت سينی چيده آمد اين زمان
مر ورا کاخ سفيدی ديده بان
وز سر ذوقی فراهم کرده باز
نيک بانوی نخستش نرد باز
تا به ما دلگرمی و ايمان دهد
از برای نفت، نرخش کم دهد
هموطن شوقش بود بسيار هم
ينگه دنيا پر فروغ، رخسار هم
من چه گويم از فريب اين زمان
خود بکن تحقيق و زودش بازخوان
تا که بوده، اين بود رسم زمان
با فريبی بهترش گيری عنان
من فرو بستم دهان، انديشه کن
هفت سين از بهر نفت پاشيده کن

• پاشيده = بر وزن ريخت و پاش، بر زمين ريختن و از بين بردن.


(November 1, 2008 8:36 PM)
حميد:

هفت سينی چيده آمد اين زمان
مر ورا کاخ سفيدی ديده بان
وز سر ذوقی فراهم کرده باز
نيک بانوی نخستش نرد باز
تا به ما دلگرمی و ايمان دهد
از برای نفت، نرخش کم دهد
هموطن شوقش بود بسيار هم
ينگه دنيا پر فروغ، رخسار هم
من چه گويم از فريب اين زمان
خود بکن تحقيق و زودش بازخوان
تا که بوده، اين بود رسم زمان
با فريبی بهترش گيری عنان
من فرو بستم دهان، انديشه کن
هفت سين از بهر نفت پاشيده کن

* پاشيده = بر وزن ريخت و پاش، بر زمين ريختن و از بين بردن.

(October 31, 2008 2:54 AM)
hamid bigdeli:

استاد یک خبر برای شما و صمد آقا: واحد مرکزی خبر (صدا و سیمای رژیم): يک استاد هنرمند با جمع آوری 470 آفتابه قديمي، مجموعه بي نظيري را گردآوري کرده است. استاد ناصر هوشمند وزيري در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزي خبر گفت: در 35 سال گذشته با جمع آوري 470 آفتابه قديمي قصد داشتم اين نماد پاکيزگي و نظافت را که ايرانيان به جهان معرفي کرده اند به همه معرفي کنم. وي با بيان اينکه تاکنون حدود بيست تا سي ميليون تومان صرف خريد اين مجموعه کرده است، افزود: درخواست من از مسئولان ايجاد موزه اي براي به نمايش در آوردن اين مجموعه است.

(March 27, 2008 3:26 PM)
پیپو:

اگه دوران کلینتون بود، می شد گفت که "سنبل" هم سمبل همان چیزی ست که در رمان "دایی جان ناپلئون" ذکرش رفته...و لابد خانم "مونیکا لوینسکی" یک پیاله "سرشیر" هم به هفت سین ما اضافه میکرد به نشانه همون مدرک جرمی که روی لباسش (یا لباش) مونده بوده!
راستی عید شما و کامنت گزاران (بر روزن نماز گراران) انقلابی هم مبارک. در ضمن اشکالی نداره که بعضی وقتا کامنت های منو در خصوص "تلویزیون صدای امریکا" سانسور میکنی...همین که خودت بخونی بسه واسه من (و امیدوارم لااقل کار خوندن و دورانداختن کامنت ها رو خودت انجام بدی)

(March 24, 2008 2:03 AM)
حميد ايزدي:

افکار عمومي امريکا و جهان به يورش بوش و شرکا به
عراق بدون در نظر گرفتن عواقب اين حمله خرده گرفتند
و معتقدند که تمامي محاصبات دولت بوش به خاطر اين غلط
از آب درآمد که دولت امريکا بدون ملاحظه فرهنگ و سنتهاي قومي عراقيان و فقط واسه منافع خودش و شرکتهاي نفتي و سلاحهاي جنگي به عراق حمله کرد و نه واسه دلسوزي براي عراقيان و يا صادرات مازاد دمکراسي و آزادي امريکايي که رو دستشون مونده بود.
واسه همين بوش و چيني اول سفره هفت سين انداخته اند که بعد درين 9 ماهي که هنوز وقت هست اگر توانستند به آخرين آرزوشون هم برسند و به اميد گاد و جيزز اقلا
چند جايي از ايران را هم با بمب دمکراسيشون صاف و صوف کنند،ديگه هم کسي بهشون خرده نگيره که فرهنگ ايراني رو هم ناديده گرفته اند ، و هم اينکه جناح راست اوپوخايه مالزيسون ايراني بگه ميبيني چقدر
اين چيني و بوش به ايران و ايراني و سنتهاشون علاقمند هستند که واسه حفظ آن و از سر دلسوزي بر سر ايران
و ايراني بمب ميريزند!

(March 23, 2008 8:03 PM)
hamed:

آقاي رئيس جمهور سلام عيد شما مبارك!

فرموده ايد كه:


در طول يک سال بيش از دو برابر سال هاي مشابه کار و سازندگي و پيشرفت انجام شد.

سال 1385 يك قطع نامه تقديم ملت كرديد و سال 1386 دو قطع نامه و سال 1387 چهار قطع نامه !!!!

چقدر سخنان شما گه هر بار است,

ولي فكر نمي كنم كه اگر مثل سگ هار پاچه آمريكا را بگيريد آمريكا اشتباه صدام را مي كند تا صد سال ديگر مردم را در جهل خود زنداني كنيد.

امسال سال سقوط ديكتاتوري ملا تاريا ست و زباله دان تاريخ هم حاظر به پذيرش شما نيست.

زنده باد آزادي

(March 22, 2008 10:44 PM)
 
 
 
این سایت را BookMarkکنید!

بایگانی