بچه ها این گربه هه ایران ماست.!
پراکسی جديد
فيلتر شکن
برای دوستان در ايران
اصغرآقا، نوشته هاي هادي خرسندي

شنبه 20 مرداد 1386

پژوهشي فرهنگي منباب انچوچک

Anchoochak.jpg
Dear Hadi, this email is in Farsi language, if you can not see it in farsi, then Right-click on the text, then select Encoding, then select Unicode(UTF-8)or Arabic windows...and if you couldn't do that, let me know, i'll send it in different format. thank you,...
i
(لطفا در صورتيکه مرا مفتخر به جواب به ايميلم ميخواهيد بکنيد، بصورت شخصی برايم ايميل بزنيد ودر وبسايت تون اسمی از من نياوريد. سپاسگزارم)

سلام و درود ...غرض از مزاحمت يک سوال کوچيک بود که ميخواستم ازتون بپرسم؛ ولی قبل از اون سوال، نميتونم خودمو کنترل کنم و بايد حتما اينو بگم که چه جواب سوالم رو بدين، چه نه، از صميم قلبم افتخار ميکنم که بهانه و فرصتی بدست آوردم که نامه ای بنويسم که مخاطبش شما هستين...اينو واقعا و صميمانه ميگم...و اما سوالم...من امروز تو يکی از اين فروم های ايرانی خواندم که يکنفر از يکی از کاربرهای اون فروم که آی دی اون کاربر " انچوچک " بود، پرسيده بود که " انچوچک" يعنی چی؟ و اون کاربر گفته بود که آقای هادی خرسندی به احمدی نژاد ميگه "انچوچک" و خودش هم نميدونست که واقعا اين کلمه "انچوچک" يعنی چی و ريشه کلمه از کجا مياد...اين بود که منهم که به موضوع علاقه مند شده بودم، گفتم ايميلی به شما بزنم و سوال کنم..واقعا انچوچک يعنی چی؟ اسم حيوون، پرنده، حشره، چيزيه، يا مثلا اسم يه چيز خاص؟....من اين کلمه خيلی برام آشناست، و الان سه چهار ساعته هرچی به مغزم فشار ميارم چيزی يادم نمياد...لطفا کمکم کنيد..بی صبرانه منتظر پاسخ شما می مانم، نه برای خود جواب، که برای زيارت کلمات شما...از صميم قلبم برای شما "سلامتی" و "سلامتی" و "سلامتی" آرزومندم؛ ......
جواب:
دوست اينهمه محافظه‌کار من!
با سپاس از شما، خيلي آهسته و خصوصي بيخ گوشتان عرض ميکنم که فرهنگ دهخدا براي کلمه‌ي انچوچک مينويسد:
«درختي از تيره‌ي گل‌سرخيان که در ايران در جنگل‌هاي خشک فارس و کوه‌هاي بختياري و لرستان وجود دارد. دانه‌ي آن شبيه بدانه‌ي امرود و مغز آن سفيد است و آن را خورند.»
اصغرآقا به همين مناسبت که انچوچک ريشه‌ي گياهي دارد و از تيره‌ي گل‌سرخيان هم هست، اين لقب را به ريس‌جمهوري عزيز داده.

اميدواريم پاسخ خود را گرفته باشيد. البته فرهنگ دهخدا از قول «فرهنگ لغات عاميانة جمال‌زاده» زير کلمه‌ي «انچوچکي» هم چنين آورده «منسوب به انچوچک. مثل انچوچک، ريز و مريز، حقير، کسي که بيش از جثة خود ادعا دارد.» که ملاحظه ميفرمائيد اين نشاني‌ها تصادفي راست آمده و ما فقط به همان ريشه‌ي گياهي اين لفظ نظر داشته‌ايم.
اما بدون شک از اين پس واژه‌ي انچوچک معني‌ي سرراست‌تري در زبان فارسي خواهد داشت. کافيست عکس دست راستي را (خصوصاً) نگاه کنيد تا «انچوچک» سيلاب به سيلاب در ذهنتان جان بگيرد.

نظر های شما (2)     
دوست آنهمه محافظه کارتان:

باسلام و درود به "هادی" نازنين، شيرين گفتار و شکرشکن خودمان....چطور سپاسگزاری و چگونه احساسات خودم رو بيان کنم از ديدن پاسخ شما به سوالم...و همانطور که گفتم نه پاسخ، که ديدن کلمات گرم و صميمانه شما...قابل شدن و پاسخ گرفتن از "هادی" کار هرکسی نيست...ممنون...و اما خود جواب سوال؛... چقدر جالب،.. شما با توجه به نام گياهی"انچوچک" اين لقب را به احمدی نژاد داده بوديد، بدون آگاهی از آن ذيل نوشت جمالزاده در «فرهنگ لغات عاميانه» ...بعضی وقتها چقدر همه چيز خوب به همه چيز ميآيد...و اين "حسب اتفاق" شاهکار به نام شما ثبت ميشود...يه بار ديگه اون توضيح زيبای جمالزاده رو با هم بخونيم، بس که قشنگ "اتفاقی" وصف حال "موصوف" است: «منسوب به انچوچک. مثل انچوچک، ريز و مريز، حقير، کسي که بيش از جثة خود ادعا دارد.»...هه..هه...و در آخر ضمن تشکر دوباره، تو را به خدا مواظب خودتان و سلامت تان باشيد...ما، بدون ذره ای اغراق، فقط شما را داريم...آرزومند سلامتی شما، دوست آنهمه ارادتمند، و آنهمه محافظه کارتان...

(August 16, 2007 1:46 AM)
ليلا:

سلام بر هادي خرسندي روزي كه زاده شد, روزي كه براي نشان دادن راه رهايي ملت خود قلم بدست گرفت و روزي كه بعد از صد سال ديگر جاودانه خواهد شد.

عمو هادي غرض از مزاحمت اعتراض به دادن لقب انچوچك به احمد نژاد, اين مرد هزار تير مي باشد. اين طور كه از تفسيرهاي مختلف نقل كرده ايد, بالاخره انچوچك به نوعي خاصيتي براي انساني يا حيواني دارد و مي تواند مورد تغذيه قرار گيرد اگر هم مورد تغذيه قرار نگيرد حداقل خاصيت نابود كنندگي حرث و نسل يك ملت را ندارد. از احمدي نژاد, اين جانور انسان نماي بيگانه با انسانيت, تا بحال چه خاصيتي بجز نابود كنندگي و تخريب ديده شده است. حتي براي محيط زيست هم مضر است و مردم شريف ايران بدرستي به اين موضوع پي برده اند و به همين دليل برديوار خرابه ها و نقاط متروكه شهرها با خطي خواتا مي نويسند لعنت بر پدرش كه اينجا را احمدي نژادي كند. اين نه يك تفسير, بلكه يك واقعيت علمي و اجتماعي است.
اما تفسير مذهبي آن, مي گويند خدا بعد از راندن شيطان از درگاه خود او را به زمين فرستاد, شيطان به خدا گفت حالا كه اين كار را با من كردي, در زمين كه محل زيست انسان خليفه تو مي باشد, من در جلد افراد مخلتف ظاهر خواهم شد تا مردم را از تو رويگردان كنم.....بعد آمد در جلدهاي خميني, خامنه اي, لاجوردي, خلخالي و...و اين سالهاي اخير هم در جلد احمد نژاد ظاهر شد......ببخشيد زيادي روده درازي كردم ولي فكر نمي كنم مثل احمد نژاد زر زر كرده باشم.

ليلا....ارادتمند هر ايراني وطن دوست چه در تبعيد چه در خاك پاك وطن

(August 12, 2007 6:41 PM)
 
 
 
این سایت را BookMarkکنید!

بایگانی