بچه ها این گربه هه ایران ماست.!
پراکسی جديد
فيلتر شکن
برای دوستان در ايران
اصغرآقا، نوشته هاي هادي خرسندي

سه شنبه 13 دي 1384

استفتاء از آیت‌الله فاضل در باره قفل نرم افزار

استفتاء از آیت‌الله فاضل در مورد شكستن قفل نرم‌افزار و استفاده از نرم‌افزارهای قفل‌شكسته ....سه شنبه، 13 دي 1384 - 12:32

دبیر شورای عالی انفورماتیک کشور در استفتائی از آیت الله فاضل لنکرانی از مراجع تقلید، نظر ایشان را در خصوص کپی از نرم‌افزارهای قفل‌دار جویا شده است.
به گزارش «شریف نیوز»، متن كامل سئوال و پاسخ آیت الله فاضل در ادامه می‌آید:
حضرت آیت اللّه العظمى فاضل لنكرانى‏
با سلام، حضرتعالى در پاسخ سوال:
در مورد رایت سى دى (چه سى دى‏هاى خارجى و یا داخلى) چه حكمى مى‏دهید؟ آیا رایت كردن سى دى‏هاى قفل دار البته به تعداد كم مثلا یكى یا دو تا اشكالى دارد؟ اخیرا سى دى‏هایى در بازار موجود مى‏باشد كه قفل آن شكسته شده و بصورت رایت در دسترس مردم قرار گرفته است. مى‏خواستم حكم استفاده از این سى دى‏ها را با توجه به قیمت بالاى سى دى اصلى (و شاید غیر عادلانه آنها) بدانم. بیان داشتید:

«شكستن قفل سى دى و یا رایت سى دى (نسخه‏هاى اصلى) در صورتى كه تولیدكننده آن راضى نباشد جایز نیست. حتى رایت كردن از روى سى‏دى‏هاى قفل شكسته یا رایت شده باز هم جایز نیست. اما استفاده از سى‏دى‏هاى قفل شكسته یا رایت شده كه دیگران قفل آن را شكسته‏اند یا رایت كرده‏اند و یا در بازار فروخته مى‏شود اشكالى ندارد و فرقى بین سى‏دى‏هاى خارجى و داخلى وجود ندارد.»


به استحضار حضرتعالى مى‏رساند كه تولید نرم‏افزار بسیار هزینه‌بر است و صاحب آن براى جبران هزینه‏هاى خود باید بتواند تعدادى از نسخه‏هاى آن را به قیمت معقول بفروشد. فرض بفرمایید تولید یك نرم‏افزار 50 میلیون تومان هزینه برده باشد و بتوان هر نسخه آن را 5 هزار تومان قیمت گذارد. بنابراین تولیدكننده نرم‏افزار باید حداقل ده هزار نسخه از آن را بفروشد. اما چون یكى از خریداران مى‏تواند از نسخه خود به راحتى و با هزینه حدود 150 تومان هزاران نسخه تهیه كند و حتى اگر به قیمت 500 تومان هم بفروشد سود زیادى برده است. در این صورت صاحب نرم‏افزار نمى‏تواند نسخه‏هاى خود را كه گران‏تر است بفروشد. معمولا تولیدكننده نرم‏افزار براى جلوگیرى از این كار روى نسخه‏هاى خود قفل مى‏گذارد كه توسط افراد عادى نتوان از آن كپى تهیه كرد. ولى عده‏اى كه تبحر بیشترى دارند قفل آن را مى‏شكنند و پس از آن از روى نسخه قفل شكسته به تعداد زیاد تكثیر مى‏كنند و به بازار مى‏دهند. نتیجه این كار آن است كه كسى كه براى تولید نرم‏افزار سرمایه گذارى كرده است، قادر به فروش محصول خود نیست و در عوض كسى كه براى تولید آن زحمتى نكشیده است، سود مى‏برد.
چنانچه بنابر فتواى حضرتعالى تنها شكستن قفل CD جایز نباشد، اما فروش CDهاى قفل شكسته موجود در بازار بلااشكال باشد، نتیجه آن خواهد شد كه صاحب اصلى نرم‏افزار سرمایه خود را از دست مى‏دهد و كسان دیگرى بدون آن كه حق داشته باشند درآمد كسب مى‏كنند. اینجانب به عنوان كارشناس و از باب تعیین مصداق عرض مى‏كند كه CDهاى قفل شكسته موجود در بازار مانند مال دزدى است، زیرا مى‏توان فرض كرد كه صاحب اصلى نرم‏افزار پس از تولید آن، تعدادى نسخه براى فروش تكثیر كرده است، اما كسى دیگرى این نسخه‏ها را از وى دزدیه و در بازار به فروش مى‏رساند. به عبارت دیگر، نسخه‏هاى قفل شكسته در بازار مانند نسخه‏هاى دزدیده شده از صاحب نرم‏افزار است. استدعا دارد با این توضیحات در این موضوع تجدیدنظر فرمائید.

محمد سپهری راد

دبیر شورای عالی انفورماتیك كشور

پاسخ‏ آیت الله فاضل لنکرانی:
«به طور كلى نسبت به مورد سوال هر آنچه كه از نظر عرف و عقلا، به عنوان حق تولیدكنده نرم‏افزار است باید مراعات شود، بنابراین آنچه را كه قبلا پاسخ داده شده است مبتنى است بر اینكه بعد از شكسته شدن قفل و بعد از رایت شدن، دیگر عرفا نسبت به آن برنامه ریزى اولى حقى باقى نمانده است والا لازم الرعایة است. البته توجه داشته باشید كه برنامه نرم‏افزار چنانچه قفل آن شكسته شود در حكم تلف است و ضمان محقق است و باید تمام خسارات پرداخته شود به نحوی كه برنامه نویس قصد فروش آنرا داشت؛ و اما بعد از آن دیگر سببى براى ضمان وجود ندارد. و عرفا بین كسى كه قفل را مى‏شكند و كسى كه بعد از شكسته شدن از آن استفاده مى‏كند فرق وجود دارد.
والله العالم»


نظر های شما (0)     
 
 
 
این سایت را BookMarkکنید!

بایگانی